• MØDERÆKKE

    Meningsdannelse i ekkokamre: Meningsbobler på og udenfor facebook
    Tirsdag den 23. januar 2018, 09.15 -12.00
    Den politiske debat rykkes i stigende grad over på holdningsopdelte sociale medier, blogs og alternative nyhedssider. Hvad betyder det for befolkningens meningsdannelse og beslutning i stemmeboksen? Og hvordan bør de etablerede medier reagere? På mødet får netværket besøg af to prominente gæster, der bidrager med hver deres vinkel på dagens problemstilling. Forsker Vincent F. Hendricks præsenterer sin teoretiske forståelse af fænomener som meningsbobler og ekkokamre. Debatredaktør på Berlingske Anne Sophia Hermansen giver et konkret indblik i, hvordan avisen arbejder med at skabe en platform for debat, der dæmmer op for disse online fænomener, der kan virke skadende for den oplysende debat.
    v/ Vincent F. Hendricks, professor og leder af Center for Boblestudier, Københavns Universitet og Anne Sophia Hermansen, debatredaktør på Berlingske (BEMÆRK: Mødet afholdes hos SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

    TV2's strategi for fremtiden
    Fredag den 16. marts 2018, 09.15 -12.00
    En kold dag i starten af oktober 1988 blev der skrevet historie, da monopolet blev brudt og TV2 sendte landsdækkende for første gang. Men hvordan ser TV2 ud i fremtiden, og hvilke kanaler og programmer er der plads til? Vi har inviteret direktør Merete Eldrup til oplæg og debat med medlemmerne om TV2's strategiske overvejelser, rolle og visioner. Vil man fortsat drive en 24 timers nyhedskanal, og hvilken rolle spiller TV2 News i fremtidens mediekredsløb?
    v/ Merete Eldrup, adm. direktør TV2 (BEMÆRK: Mødet afholdes hos SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

    Content marketing: Når marketing bliver journalistik – eller er det omvendt?
    Onsdag den 6. juni 2018, 09.15 -12.00
    Mens de gamle mediehuse skærer ned på medarbejdersiden, er der penge og jobs at hente for journalister i det private, hvor "native advertising" og "content marketing" breder sig. Mest kendt er nok DSBs ”Ud & Se”, men også en række andre virksomheder bevæger sig nu ind på banen med alt fra magasiner til podcasts og film og paid content i de traditionelle skrevne medier. Kan man lave god journalistik, der samtidig er markedsføring? Og hvad er de etiske dilemmaer, når man bevæger sig ind i gråzonen mellem marketing og journalistik? Er content marketing begyndelsen på den gode journalistiks endeligt, eller står vi i virkeligheden med den økonomisk nøgle til at sikre dens overlevelse?
    v/ Pernille Kleding, ansvarshavende chefredaktør og Betina Strøm Rohde, kontaktdirektør, AllerCP (BEMÆRK: Mødet afholdes hos AllerCP)

    Medieforliget: Hvad skete der og hvad betyder det?
    Onsdag den 19. september 2018, 09.15 -12.00
    I løbet af foråret 2018 falder den politiske aftale på plads for fremtiden for de danske medier. Men hvad er konsekvenser af de politiske tovtrækkerier og hvilken virkelighed går medierne i møde? Vi tager debatten med to centrale ordfører og to mediechefer. Er de danske medier fremtidssikrede? Er den journalistiske fødekæde blevet ændret og står nogle tilbage stærkere?
    v/ Mogens Jensen, medieordfører S, Naser Khader, medieordfører K, Jørgen Ramskov, radiodirektør Radio24syv og Henriette Marienlund, mediedirektør DR (BEMÆRK: Mødet afholdes hos SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

    Pressechef i et regeringsværende parti
    Tirsdag den 30. oktober 2018, 09.15 -12.00
    Mads Brandstrup, pressechef i Socialdemokratiet, og Jens Kloppenborg, pressechef i Venstre, står for den overordnede pressehåndtering i Danmarks to primære regeringsbærende partier. Begge er journalistuddannede med en tidligere karriere i medieverdenen. Hvordan opfatter de medieverdenen nu, hvor de befinder sig på den anden side af bordet? Hvad er de to store partiers forhold til medierne? Og hvordan gør de to pressechefer brug af medierne i forbindelse med en valgkamp?
    v/ Jens Kloppenborg, pressechef i Venstre og Mads Brandstrup, pressechef i Socialdemokratiet (BEMÆRK: Mødet afholdes hos SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

    Lykkeberg og Krasnik
    Tirsdag den 4. december 2018, 09.15 -12.00
    Hvordan ser fremtiden ud for de trykte medier? På dagens møde inviterer vi chefredaktør for Information Rune Lykkeberg og chefredaktør for Weekendavisen Martin Krasnik ind til en snak om papiravisens fremtid. De to chefredaktører fortæller om det daglige arbejde på redaktionen. De fremlægger deres visioner og tager diskussionen om, hvordan medierne skal kvalificere, udvide og ændre samfundsdebatten
    v/ Rune Lykkeberg, chefredaktør for Information (ikke bekræftet) og Martin Krasnik, chefredaktør for Weekendavisen (BEMÆRK: Mødet afholdes hos SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

VI HAR MEDLEMMER FRA BL.A.: