Møderække

Politisk Kommunikation - København - mødeprogram

Politisk kommunikation

Burning down the house: Nedsmeltningskommunikation

Hvordan er udsigten inde fra maskinrummet, når et parti er i krise? Hvilke overvejelser gør man sig i kommunikationen, når det går i én retning - nedad - i både meningsmålinger og omtale? Hvordan er det, når man befinder sig inde i partiernes warroom, og hvordan lægger man en strategi for at komme tilbage, mens det hele vælter om ørerne på én? Og hvordan går man i offentligheden uden at ligne Komiske Ali? Vi taler med to partier, der i seneste valgperiode har oplevet, at vælgerne er faldet fra i meningsmålingerne, og at have tabt store dele af deres jagtmarker. Dansk Folkeparti har efter eget udsagn sejret sig selv ihjel efter Socialdemokratiet og store dele af det borgerlige Danmark har overtaget deres mærkesag, udlændingepolitik og De Radikale blev i den grad slagtet i et mildest talt kaotisk metoo-forløb.

v/ Søren Søndergaard, Presse- og kommunikationschef, Danske Havne og tidl. pressechef for Dansk Folkeparti og David Aurvig, kommunikationschef for De Radikale (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

Politisk kommunikation

Den svære sag

Ikke alle sager nyder lige stor opbakning blandt befolkningen, men ikke desto mindre, skal de stadig kommunikeres. Når sagen er svær, er der ikke råd til at overlade noget til tilfældighederne. Derfor har vi til dagens møde allieret os med Stine Luise Goll, PA- og Kommunikationsdirektør, Finans og Tine Marie Andersen, Direktør, Tobaksproducenterne, som vil dele deres erfaringer med, hvordan man som organisation kan kommunikere sig frem mod befolkningens - og politikernes - accept.

v/ Stine Luise Goll, PA- og Kommunikationsdirektør, Finans Danmark og Tine Marie Andersen, Direktør, Tobaksproducenterne

Politisk kommunikation

Hele vejen rundt: Kommuniker dine politiske interesser

Når politiske interesser skal nå de rette mennesker, er det fundamentalt at have styr på ”Christiansborg-kalenderen”. Til dagens møde vil vi betragte det stadigt mindre spænd mellem politisk kommunikation og public affairs samt sætte fokus på, hvordan kommunikationsafdelingen kan holde fingeren på pulsen, når det kommer til rygtebørsen på Christiansborgs gange. Til dagens møde skal vi tale politiske mærkedage og årshjul på Borgen, ligesom vi også deler gode tips og erfaringer, når dagens menu står på priming af interesser forud for lovforslag, finanslov og forhandlinger.

v/ Uffe Tang, seniorrådgiver, Ulveman & Børsting & Bjarne Corydon, chefredaktør på Børsen.

Politisk kommunikation

Negative kampagner - mudderkast eller reel oplysning?

Politik er en kamparena, og der har altid været forsøg på at kritisere sin modstander gennem negative kampagner, for at sætte sig selv eller sin sag i bedre lys. Det seneste eksempel er den grønne lobbyorganisationen ‘Den åbne lobby’, der med deres mission om at ”unfucke kloden”, har erklæret åben krig mod Dansk Industri. Men er de negative kampagner blot mudderkast, der skaber dæmoniserende billeder, eller er det et vigtigt værktøj, der kan bruges til at belyse sager på en ny og relevant måde? Vi har inviteret talsmanden for Den åbne lobby, Martin Collignon, og seniorforsker hos Vive, Rasmus Tue Pedersen, ind til en snak omkring fordele og ulemper ved negative kampagner.

v/ Martin Collignon, Talsmand i Den Åbne Lobby (ikke bekræftet) og Rasmus Tue Pedersen, Seniorforsker, Vive

Vær opmærksom på, at der kan ske ændringer i møderækken. Du kan til enhver tid finde den aktuelle møderække på www.samu.dk

Ønsker du at høre nærmere?

Har du nogle spørgsmål til netværket, så kontakt gerne den netværksansvarlige.

Daniel H. Fischer