96 procent. Så stor en andel af danske børn skulle gå i den almene folkeskole efter Lov om inklusion fra 2012. Fire år senere blev måltallet droppet, og i dag går der flere børn i specialtilbud end nogensinde før. Det dræner de kommunale pengekasser, og de næsten syv procent af landets skoleelever, der modtager specialundervisning, opbruger 27 procent af det samlede skolebudget. I 2025 erklærede KL derfor på ny, at flere børn skal inkluderes i den almene folkeskole, og på tværs af landets kommuner arbejdes der strategisk med at integrere flere børn i den almene skole. Men hvilke redskaber kan vi tage i brug for at styrke indsatsen? Hvad er de pædagogiske og økonomiske potentialer og slagsider ved at integrere børn med særlige behov i almenområdet? Og hvordan undgår vi at begå de samme fejl som for 10 år siden?
Oplægsholdere
v/ Mette Arnsfelt McPhail, kontorchef for børn, unge og folkeskole, KL og Sigurd Agersnap, undervisningsordfører, SF og Leif Gaard Bjarning, skoleleder, Søndermarkskolen Frederiksberg (ikke bekræftet)
Tid og sted
Gl. Strand, Gammel Strand 48, 1202 København K
26.01.2026
09.15-12.00
Interesseret?
Vil du høre mere om mulighederne i vores netværksgrupper og være med til at sætte dit præg på samfundsdebatten? Udfyld formularen til højre, så ringer vi dig op, når det passer dig.
Medlemskab