96 procent. Så stor en andel af danske børn skulle gå i den almene folkeskole efter Lov om inklusion fra 2012. Fire år senere blev måltallet droppet, og i dag går der flere børn i specialtilbud end nogensinde før. Det dræner de kommunale pengekasser, og de næsten syv procent af landets skoleelever, der modtager specialundervisning, opbruger 27 procent af det samlede skolebudget. I 2025 erklærede KL derfor på ny, at flere børn skal inkluderes i den almene folkeskole, og på tværs af landets kommuner arbejdes der strategisk med at integrere flere børn i den almene skole. Men hvilke redskaber kan vi tage i brug for at styrke indsatsen? Hvad er de pædagogiske og økonomiske potentialer og slagsider ved at integrere børn med særlige behov i almenområdet? Og hvordan undgår vi at begå de samme fejl som for 10 år siden?
Oplægsholdere
v/ Mette Arnsfelt McPhail, kontorchef for børn, unge og folkeskole, KL og Sigurd Agersnap, undervisningsordfører, SF og Leif Gaard Bjarning, skoleleder, Søndermarkskolen Frederiksberg (ikke bekræftet)
Tid og sted
26.01.2026
09.15-12.00
Interesseret?
Vil du høre mere om mulighederne i vores netværksgrupper og være med til at sætte dit præg på samfundsdebatten? Udfyld formularen til højre, så ringer vi dig op, når det passer dig.
Medlemskab