På tværs af uddannelsesspektret gælder, at et sundt og understøttende fagligt læringsmiljø er forudsætningen for god undervisning. Uanset, om der undervises i specialpædagogik på læreruddannelsen eller i dansk på mellemtrinnet, er det afgørende at udvikle bæredygtige rammer for studerende og elevers sociale og faglige deltagelse i undervisningssituationen. Kunsten at forme et sundt læringsfællesskab fordrer imidlertid, at underviserne tør lade sig udfordre på faglige forståelser og uddannelsesmæssige selvfølgeligheder. En øvelse, som indebærer at invitere til inddragelse af de studerende og elevernes meninger og holdninger til undervisningen. Gevinsterne ved et inkluderende og anerkendende klasserum er mange: Et stærkt læringsfællesskab fremmer motivation og læring, foruden trivsel, tillid og oplevelsen af tilhør. Desuden motiverer det mere aktiv deltagelse på fællesskabets præmisser. Men hvordan skaber vi gunstige læringsfællesskaber hele vejen gennem uddannelsessystemet?
Oplægsholdere
v/ Janne Hedegaard Hansen, forskningsleder for Forskning og Udvikling på Institut for Pædagoguddannelse, Københavns Professionshøjskole (LOKATION: Nimb Hotel, Bernstorffsgade 5, 1577 København V)
Tid og sted
Nimb Hotel, Bernstorffsgade 5, 1577 København V
23.10.2024
09.15-12.00
Interesseret?
Vil du høre mere om mulighederne i vores netværksgrupper og være med til at sætte dit præg på samfundsdebatten? Udfyld formularen til højre, så ringer vi dig op, når det passer dig.
Medlemskab